Detta var sista bilden i tekniken "Akvatint". Klicka på upp-pil till andra tekniker.

 
© Björn Carlén: "Oåtkomligt"
Texten över bilden finns givetvis endast på webbsidan. Den är till för att försvåra kopiering och förfalskning
 

Katalog nr 
Titel

Konstnär
Teknik
Upplaga
Tryckpapper
Färgfabrikat
Bildyta
Passepartoutstorlek
Ramstorlek
Pris monterad och inramad
Pris monterad men ej glas & ram
Bladpris omonterat & oinramat

  514
  Oåtkomligt
 
 
Björn Carlén
  Akvatint-etsning
  30
  Hahnemühle 300 gram grafikpapper
  Artools Cold Black
  50 x 33 cm
  68 x 48 cm
  69 x 49 cm
  3.700 SEK 
  3.200 SEK
  2.800 SEK
 

Klicka här om du är intresserad av köp

 

 

 

Info om ramar

Något om bilden

Bilden föreställer ett torn eller rättare en blandning mellan kolonn och torn. Man kanske associerar ett fyrtorn. Ett fyrtorn är ju till för att vi skall komma rätt, att kunna ta ut rätt kurs. Längst upp i "tornet" finns ett ljus inneslutet i en "musselliknande" kropp. Vi kan säga att ljuset står för sanningen. Men ibland lyser inte "musslan" utan bägge skalen har slutits. Kulturskymning.

       

Det är svårt att nå ljuset, sanningen. Det går knappast att klättra på utsidan av kolonnen på grund av tornets "krage". Det finns förmodligen en inre väg. Man kan se att långt upp på "kolonnen" finns en liten mörk glugg. Det är i så fall det enda ljusinsläppet på vägen till toppen. Öppningen nertill vid postamentet ser inte gästvänlig ut med sina knivskarpa väggar. Kanske är trappan upp utformad som en labyrint.

Problemet att nå sanningen är en tidlös fråga. Det är därför den övre delen av tornet har en ålderdomlig prägel medan postamentet ser ut som armerad betong från vår egen tid. Samma sak med "klockorna". En något så när modern men utan visare och reliefen runt tornet är utformade som timglas men utan sand.

Den här bilden har jag gjort om mer kraftfullt i Digital Print-teknik. Där heter den "Är otkomlig"

Akvatintetsning

Om man vill ha stora sammanhängande ytor använder man sig gärna av akvatinttekniken.

Akvatintgrunden görs genom att på den absolut rena kopparplåten strö ett tunt lager asfalts- eller hartspulver. Sker lättast i ett så kallat akvatintskåp. (Se nedan till höger).
Längst ner i skåpet ligger det en större mängd asfalt- eller hartspulver. Genom blåsning eller borstning får man pulvret att flyga runt och skåpet blir fyllt med ett svävande "damm" som sakta faller ner mot skåpets botten. Just när man skakar om pulvret har man luckan stängd och öppnar den därefter ett kort ögonblick för att placera plåten på ett galler en bit ovanför skåpets botten, och stänger den genast igen.

Efter någon minut har det avsatts ett jämnt lager pulver på plåten som nu försiktigt tas ut och bränns underifrån med en gasollåga. Pulvret (asfalt eller harts) smälter då till droppar som sedan hindrar syran att "bita" i plåten. (Mellan dropparna är det öppen plåt).

De partier som skall vara helt vita blockeras med flytande grund innan första badet, sedan jobbar man vidare med flera bad och följer en etsnyckel (Se bild till höger). Ju längre tid man etsar desto djupare gropar och mörkare avtryck.

För att få sådana toningar från vitt till svart  som du ser i detaljbilderna ovan, måste man göra små blockeringsförändrinar och många bad i svag lösning. Den ljusaste gråtonen har ca 10 sekunder och den svarta ytan ca 40 minuter. I de här bilderna har det behövts 35-40 blockeringar och "syrabad".

 

 
Björn Carlén: Hölje (detalj)
Akvatintetsning                                   


Akvatintskåp.  På sidan av skåpet har jag en cykeltrampa med kedja som  roterar ett par borstar inne i skåpet.



Skåpluckan öppen


Björn Carlén: Oåtkomligt
(detalj). Akvatintetsning


Etsnings - nyckel som PDF
Klicka